pátek 11. března 2016

První investice do půjčky se Zonky ratingem D a první problematická půjčka

Tak jsem chtěl moc moc vidět, jak bude Zonky postupovat v případě, že se mi někdo opozdí o delší dobu se splátkou. Počkal jsem až bude v "Pokladně" z ostatních splátek 200 Kč s tím, že počkám na první půjčku s ratingem C nebo D. Ještě než mi do pokladny přibylo těch 200,- nutných k investici, vyhlédl jsem si příběh na refinancování kreditních karet Citibank. Paní samozřejmě nepřeji, aby se dostala k nesplácení, ale pravděpodobnost nesplácení tam je přeci jen vyšší. Rating D nemá jen tak. Dnes jsem investoval a zároveň jsem si všiml, že mi přitom už jeden dlužník splátku několik dní neposlal. Dřív chodila notifikační zpráva ve stylu "Uživatel neposlal splátku a je 1 den v prodlení". Tentokrát však nic, jen se půjčka přesunula do kategorie problematické. Zonky mě však zatím neinformoval nijak jinak než v administraci, i když už je zpoždění se splátkou několikadenní.

Dříve to vypadalo takto:

Zítra to bude sedmý den a já předpokládám, že týden zpoždění už je dostatečná doba na to, aby mi od Zonky přišla zpráva o tom, že je někdo v prodlení. Zatím jsem se dotázal supportu na to, jak to s těmi notifikacemi je.

4 komentáře:

  1. Ahoj, nechtěl bys udělat seriál i o www.SymCredit.com ? Přijde mi, že je to společně se Zonky jediná seriózní platforma v České Republice. (Řekněme, že Benefi je tak na hraně.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za komentář. O této platformě jsem popravdě vůbec nevěděl a investice do startupů formou P2P půjček vypadá fakt zajímavě. Jenom v tomhle směru úplně neznám legal background a vůči firmám (na rozdíl od lidí) nejsem schopen udělat si ani základní risk management (z koho a jak se bude vymáhat při nesplácení, pokud to jsou sro/ltd společnosti s nízkým kapitálem). Nevím ani úplně přesně jak funguje a jak si danit investování na EU platformách a proto se tu zatím nevěnuji například ani Bondoře. Ten SymCredit je pak dokonce americké LLC, takže tam už nevím a asi ani nikde nedohledám v tomhle směru prakticky vůbec nic.

      Ty tam investuješ nebo jsi s nimi nějak pracovně spojený? Třeba bys tu mohl otázku danění nějak objasnit :)

      Vymazat
  2. Ahoj,

    Startupů žádajících o půjčku je sice většina, ale jsou tam i zavedené menší podniky. Podle toho co vím, tak SymCredit jsou velmi striktní při schvalování žadatelů o půjčku (a mají na to expertní know-how).

    Scoring jednotlivých půjček je vždycky primárně úkol platformy - to je jádro jejich byznysu. To vyžaduje důvěru investora. Risk management na straně investora je pak o tom vybrat si půjčky s ratingem který mu vyhovuje, a diverzifikovat.

    V přiručce pro investora uvádí SymCredit odhadovaný počet defaultů pro jednotlivé ratingy: http://www.symcredit.com/wp-content/uploads/Investment-Guide-CZ-FINAL.pdf - riziko nesplacení úvěru se pohybuje od 0.06 % (A1) až po 7.50 % (C3).

    Vymáhání je u všech lepších platforem čistě na platformě, SymCredit to tedy také řeší za investora.

    Myslím, že SymCredit má i české s.r.o., tak je možné, že investor bude moci uzavřít smlouvu i s ním. Do většiny půjček se dá investovat v korunách, což mi přijde super (oproti např. Bondoře) - nejsi pak vystavený měnovému riziku a daně jsou také o něco jednodušší.

    Pokud vím, tak z úroků se vždycky klasicky platí 15 % daň, a je z tohoto hlediska jedno, jestli jsou ze zahraničí nebo ne.

    Já osobně investuju do dvou fondů společnosti Symfonie Capital (zatím mám s nimi dobrou zkušenost) a zajímá mě zkušenost investorů kteří investují přímo na jejich platformě do jednotlivých P2P úvěrů, proto jsem se ozval :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za obsáhlou odpověď. Zkusím na to kouknout a asi i něco napíšu nebo i zainvestuji. Trochu se ale divím, že na webu neprezentují to české s.r.o. :)

      Vymazat

Vyvarujte se vkládání nerelevantních reklamních odkazů mimo téma. Komentáře čtu a klidně je začnu i mazat.